Centre Nacional de Documentació dels Francesos d’Algèria (C.D.D.F.A)

El primer Centre Nacional de Documentació dels Francesos d’Algèria ha obert les seves portes à Perpinyà.
Els seus objectius són transmetre, explorar, enriquir i analitzar el patrimoni material i immaterial dels francesos d'Algèria per mitjà de la creació, a Perpinyà, en un lloc històric destacat i espiritual, d’una estructura original, a la vegada centre de documentació, aparador d’una civilització i laboratori de pensament entorn dels exilis.
Pels Francesos d’Algèria que van arribar el 1962 a Perpinyà, l’acolliment que els reservava el batlle Paul Alduy i els seus col·laboradors quedarà gravat a la memòries tant era calarós al contrari d'allò que succeïa gairebé a tot arreu. Paul Alduy tingué per cor de reduir els nombrosos traumatismes relacionats a l'exili de les poblacions franceses al moment de la declaració d'independència d'ALGÈRIA, en voler crear la Vila Nova del "Molí de Vent", que celebra enguany els seus 50 anys. Aquest conjunt urbanístic realitzat a partir del 1962 volia protegir el concepte d'una arquitectura mediterrània harmoniosa, i en prioritat fou destinat a aquestes poblacions. Així contribuïa a assossegar els patiments i a inaugurar una llarga política de consolidació del caràcter mixt social.

Aquestes poblacions de tots els origens que s’instal·len a Perpinyà troben una atenció, un suport moral i material amb la persona del seu primer magistrat i  nombrosos catalans que entenen el trasbals d'aquestes famílies desarrelades brutalment a la seva terra natal. Marcada per aquesta etapa fosca de la Història de França, Perpinyà terra d’acolliment, a les portes de la conca mediterrània obra des de nombrosos anys per l'obertura del primer Centre de Documentació dels Francesos d’Algèria a França.
El Centre de Documentació dels Francesos d’Algèria té com a objectiu deixar un rastre d'aquestes generacions les quals, durant cent trenta dos anys, van ser lligades a la història de França i d'Algèria. És el reflex d'una gran obertura als altres, d’una comprensió de les seves ferides i de l’acceptació de la Història tal com va passar. La memòria ha de ser compartida a banda i banda del Mediterrani.

La memòria compartida només pot fer-se amb la veritat històrica. Aquest centre serà un lloc en què trobarem tots els documents que permeten entendre. Aquest projecte va ser possible gràcies a la voluntat i l'estreta col·laboració del Cercle algerianista i de la Vila de Perpinyà. El Cercle algerianista ha trobat a Perpinyà, l’atenció i els mitjans que li permetran recolzar les seves accions. Nascut el 1973, a Tolosa de la voluntat d’un grup d’estudiants originaris d’Algèria, de fer sobreviure une província francesa desapareguda geogràficament però sempre viva al cor d’un milió d’ànimes, el Cercle algerianista, a partir de la seva creació, publica el seu Manifest destinat a fer conèixer els seus objectius i l'esperit amb el qual vol desenvolupar-los. A Perpinyà, la 'secció catalana’ del Cercle neix el 1976. Des del 1980, la Vila de Perpinyà posa a disposició d'aquesta associació locals que li han permès reunir nombrosos testimoniatges materials i immaterials que avui constitueixen un fons documental d’excepció.
La Vila ha finançat la renovació d’un edifici emblemàtic el Convent Santa Clara, que fou també una antiga presó, per a instal·lar-hi el Centre de Documentació. Un conveni de col·laboració va ser firmat amb el Cercle algerianista per a posar a disposició el conjunt del seu fons documental (arxius, llibres, objectes, films…).
El Centre de Documentació dels Francesos d’Algèria és una de les parts del conjunt del Pol Museal de la Vila de Perpinyà, en curs de realització.

El C.D.D.F.A.

Horaris d'Obertura: