Els ocells dels monuments i dels parcs i jardins

Els ocells que viuen en els monuments

El centre ciutat històric, amb un teixit urbà molt atapeït, deixa molt poc lloc als parcs i als jardins.
Els ocells han trobat aquí un últim refugi: els monuments i els edificis.
L'alçada i les anfractuositats que hi consten ofereixen un refugi ideal per a diverses espècies que s'hi reprodueixen amb tota seguretat.

martinet noir, choucas des tours, effraie des clochers.
  • La gralla, de la família dels corvíds, sorollosa, freqüenta les troneres del Castellet i els plàtans dels voltants.
  • L’òliba comuna, la xura també anomenada «dama blanca» ronda els campanars i les torres. Se la pot veure, com un fantasma en la nit, sobrevolar el Campo Santo i posar-se sobre el campanar de la catedral.
  • El xoriguer comú, encimbellat sobre el seu post de guàrdia del palau dels reis de Mallorca, llança uns «kiki-ki» d’alarma o d’alerta.
  • Els falciots negres i clars estableixen el seu niu en els intersticis del Castellet, les teules de les barbacanes de les construccions i gaudeixen de la suavitat de les nits d'estiu per a perseguir-se en curses boges, tot fent crits estridents.
  • Primitivament ocell de les roques, també esdevingut el comensal de l’home i que sol viure a l'interior de les ciutats, la cotxa fumada canta contínuament a la primavera des del seu bastonet preferit: una antena de televisió.
  • Tornada dels seus quarters hivern a l'Àfrica, l’oreneta cuablanca construeix el seu niu amb base de fang i branquillons a recer d'una barbacana si se li deixa la possibilitat.

Els ocells dels parcs i jardins

Els jardins públics, amb el seu mosaic arbustiu i arborescent, atreuen nombrosos ocells, cada espècie sol apropiar-se un espai determinat anomenat  refugi ecològic, segons el seu mode d'alimentació o de reproducció.

chardonneret, rouge-gorge, moineau
  • És així com es pot observar el picot verd, que animea amb els seus grans "esclafits de riure" el cim dels arbres del jardinet Bir-Hakeim, la mallerenga carbonera, que instal·la el seu niu en un forat d'un arbre i el pardal, molt més abundant durant el segle XIX, època durant la qual utilitzava la femta de cavall per la seva alimentació.
    La seva llestesa i la seva insolència li han permès subsistir i gaudir de les anfractuositats i de les cavitats, dels edificis i dels arbres per a construir el seu niu.
  • La tórtora turca, antany confinada a l'Àsia menor i al Pròxim Orient, va colonitzar amb un xic més de 30 anys una gran part d'Europa. Ocupa els medis semi-oberts i afecciona les coníferes per a construir el seu niu.
  • Tallarol sorollós i dinàmic, el tallarol capnegre indica la seva presència amb una successió de motius musicals interromputs amb sons rocallosos i roncs i dissimula el seu niu en la vegetació baixa dels parcs i dels jardins.
  • La cadernera, el gafarró i el verderol poden ser observats durant tot l'any.
  • El pit-roig acompanya a l'hivern el tallarol de casquet i la mallerenga blava.
  • Per fi, l'indiscutible mestre dels llocs és el colom de les ciutats, que no té més gran cosa en comú amb el seu avantpassat llunyà, el colom roquer.